سبد خریــــــــــــــــد
ردیف عکس محصول                   نام کالا                   کد کالا قیمت تعداد کل قیمت حذف
1هدایت سنج رومیزی پیشرفته - HI6321306004263310110
بستن

رفرکتومتر Refractometer ، قند سنج چیست و چه کاربردهایی دارد؟


مقدمه:

با کاهش سرعت و تغییر جهت نور، هنگام حرکت از هوا به محیط سیال، پدیده‌ی شکست نور رخ می‌دهد. از آنجایی که نور هنگام عبور از جامدات معلق در مایع (مانند نمک‌ها یا قندها) بیشتر شکسته می‌شود، از پدیده‌ی شکست نور می‌توان برای اندازه‌گیری غلظت محلول مایع استفاده کرد.

رفراکتومتر یا شکست‌سنج (refractometer) یکی از ابزارهای آزمایشگاهی است که جهت  اندازه‌گیری ضریب شکست و اندازه‌گیری غلظت مایع به کار می‌رود. در این مطلب قصد داریم مروری بر عملکرد رفراکتومترها و انواع آن داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

تعریف رفراکتومتری:


همانطور که نور از مایع عبور می‌کند، سرعت آن کاهش می‌یابد و یک خطای دید از شکست ایجاد می‌کند. شدت این شکست به مقدار ماده حل شده در مایع بستگی دارد. (به طور مثال مقدار شکر در یک لیوان آب). رفراکتومتری شاخه‌ای از علوم آزمایشگاهی است که میزان شکست نور مواد شفاف را در حالت مایع یا جامد اندازه‌گیری می‌کند. سپس از این میزان شکست برای شناسایی نمونه، تجزیه و تحلیل خلوص آن و تعیین غلظت مواد محلول در نمونه استفاده می‌شود.

انواع رفراکتومتر

رفراکتومترها، علاوه‌بر کاربرد وسیع، در انواع مختلفی نیز عرضه می‌شوند.

۱. رفراکتومترهای دستی:

رفراکتومترهای دستی یا آنالوگ برای عملکرد به منبع تغذیه نیاز ندارند. برای تعیین غلظت محلول در این مدل رفراکتومترها کافی است چند قطره از محلول روی منشور ریخته و درپوش آن را ببندید. سپس رفراکتومتر عمود بر منبع نور (مانند خورشید) نگه داشته دارید و از قسمت چشمی درون رفراکتومتر را نگاه کنید. نور از طریق مایع شکسته می‌شود. بخشی که قسمت‌های تیره و روشن به هم رسیده‌اند، عدد مورد نظر را نشان می‌دهد. (شکل ۱)

۲. رفراکتومترهای دیجیتالی:


رفراکتومترهای دیجیتال اساساً به همان روش رفراکتومترهای آنالوگ کار می‌کنند. اما در رفراکتومترهای دیجیتال به‌جای اینکه رفراکتومتر به سمت نور نگه داشته شود، معمولاً یک منبع نور LED در دستگاه تعبیه می‌شود و عدد روی نمایشگر قابل مشاهده خواهد بود.( شکل ۲) به این ترتیب با کنترل دقیق‌تر طول موج، دقت اندازه‌گیری نیز بهبود می‌یابد.



3. رفراکتومترهای آزمایشگاهی (Abbe):




رفراکتومترهای آزمایشگاهی با نام Abbe نیز شناخته می‌شوند. این نامگذاری به نام مخترع ابزار (Ernst Abbe) است: رفراکتومترهای Abbe ابزارهای رومیزی هستند که برای اندازه‌گیری دقیق‌تر طراحی شده‌اند و معمولاً شامل کنترل دمای نمونه نیز می‌شوند. رفراکتومترهای Abbe همچنین دارای آرایش نوری هستند که برای حذف خطای ناشی از زوایای دید مختلف طراحی شده است.

4. رفراکتومترهای درون خطی (inline process refractometers)




رفراکتومترهای درون خطی اغلب در خطوط لوله تاسیسات تولید به منظور کنترل و تنظیم فرآیندهای غلظت و اختلاط نصب می‌شوند.

رفراکتومتر چطور کار می کند؟

زمانی که نور وارد یک مایع می شود تغییر مسیر می دهد، این فرایند شکست نور نامیده می شود. رفراکتومتر میزان تغییر مسیر نور را که به آن زاویه شکست گفته میشود را اندازه می گیرد. زاویه شکست اندازه گیری شده با مقادیر شاخص انکساری  nd مرتبط سازی میشود. بدین ترتیب با استفاده از این روش میتوان غلظت محلول ها را تعیین کرد.

برای کار با این دستگاه ، لازم است یک تا دو قطره از مایعی که ماده محلول در آن قرار دارد. ابتدا روی صفحه شیشه ای دستگاه برای اندازه گیری ریخته شود و سپس پس از بستن درپوش ، آن را در معرض نور قرار دهید (مصنوعی یا طبیعی). روش خواندن رفراکتومتر این است که وقتی عدد روی دستگاه ظاهر می شود ، می توانید شکل بدست آمده را با کمک جداول یا دماسنج های بریکس تفسیر کنید.



کاربرد رفراکتومتر

در حال حاضر متخصصان از این دستگاه در مصارف گوناگونی همچون آزمایشگاه ها و مراکز پزشکی جهت تشخیص و اندازه گیری چربی خون، قند خون، میزان اوره، میزان غلظت مایعات، پروتئین خون و تعیین غلظت Urine استفاده می کنند.


رفرکتو متر چشمی ، قند سنج ، بکو آلمان مدل BOE-30103

همچنین رفرکتومتر ضمن استفاده در مصارف پزشکی در حوزه صنعت، دامپزشکی، داروسازی، فارماکولوژی، صنایع غذایی، صنعت رنگ و… مورد استفاده قرار می گیرد.

از رفراکتومتر ها امروزه مثلاً برای مشخص کردن مقدار غلظت کربو هیدرات ها ، میزان سیلیسیوم در شیشه های سیلیکاتی ، مقدار گوگرد در لاستیک ، اندازه گیری درصد کربن موجود در ترکیبات آلی و نفتی و همچنین در تعیین درجه سیر ناشدگی روغن های مختلف نباتی استفاده می شود. در صنایع پرورش ماهی این دستگاه برای اندازه گیری میزان شوری آب یا همان غلظت نمک موجود در آب حوضچه های پرورش به کار می رود. از کاربرد های رفراکتومتر ها در صنایع غذایی نیز می توانیم به تعیین بریکس محلول قند در کارخانه های تولید قند اشاره کنیم.


رفرکتومتر ، قند سنج دیجیتال بکو آلمان مدل BOE 32345

اجزای دستگاه رفرکتومتر:

با اینکه رفراکتومتر ها در انواع و مدل های مختلفی در بازار موجود هستند اما ساختار کلی آنها به یک شکل بوده و اجزای تشکیل دهنده آنها نیز عموماً یکسان می باشند.

دستگاه رفرکتومتر شامل دو بخش نوری و خوانش می باشد که هر کدام از این بخش ها نیز از قسمت های زیر تشکیل می شود.

-منشورها (متقارن و بازتاب دهنده، چهارگوش)

-منشورهای انتشار دهنده (طیف ساز)

-عدسی ها (چشمی، شیئی و عدسی خوانش)

-کندانسور

-آینه بازتاب دهنده نور

-آینه نوسانی

-کراتیکول

-صفحه مدرج

البته باید توجه شود که بخش خوانش از اجزای رفراکتومتر چشمی و دستی محسوب می شود و در رفرکتومترهای اتوماتیک این بخش در صفحه دیجیتال قرار می گیرد.




رفرکتومتر دیجیتال ABBE مدل BOE32200

انواع رفراکتومتر

امروزه دستگاه رفراکتومتر در انواع متنوع و مختلفی طراحی و به فروش می رسد.


1-رفراکتومتر رومیزی

2-رفراکتومتر دستی آنالوگ

3-رفراکتومتر دستی دیجیتال

4-رفراکتومتر آنلاین

5-رفراکتومتر چشمی




رفرکتومتر دیجیتال هانا برای آنالیز قند، بریکس در غذاها - HI96801

نحوه و روش نگهداری از دستگاه :

 1/این ابزار اندازه گیری باید در مکانی خشک و دارای تهویه مناسب نگهداری شود تا از کپک زدن لنزها جلوگیری شود. لنزها قسمتهای اساسی این دستگاهها هستند و آسیب رسیدن به آنها باعث اشتباه در نتایج ارائه شده توسط دستگاه می شود.
2/با استفاده از این ابزارها ، احتمالاً محلول های سایش اندازه گیری می شود. در صورت استفاده از چنین محلول هایی ، باید بلافاصله دستگاه تمیز شود تا باقیمانده این مواد در داخل دستگاه به قسمتهای نوری و مکانیکی دستگاه آسیب نرساند.
3/محل قرارگیری نمونه یکی از مهمترین قسمتهای رفراکتومتر است. محلولها یا جامدات نیمه جامد باقی مانده و آلوده در محل نمونه باعث ایجاد خراش در سطح منشور می شود که ممکن است دستگاه را کاملاً از کار بیندازد.
4/قسمتهای نوری رفراکتومتر اصلاً نباید با دست لمس یا تمیز شوند. برای تمیز کردن این قطعات، بهتر است از موادی مانند پارچه های آغشته به اتر یا زایلول استفاده کنید.
5/هرگز نباید دستگاه را به شدت تکان داد.
6/مراقب باشید دستگاه را از ارتفاعی مانند بالای میز روی زمین پرتاب نکنید. زیرا ضربه برجسته یا شوک در ترازبندی این منشورها و لنزها اختلال ایجاد می کند.
7/اگر از مواد خورنده و محلول ها برای جلوگیری از آسیب به قطعات مکانیکی و نوری استفاده شود، تمیز کردن سریع تجهیزات ضروری است.


رفرکتومتر پرتابل دیجیتال سری DR101-60


اميدوارم ازمطالب اين فروشگاه لذت برده باشيد.باتوجه به نوسانات بازار هم اكنون ميتوانيد كليه محصولات رفراکتومتر را در فروشگاه ايران صنعت سفارش گذاري و خريد فرماييد.


كليدواژه:

قیمت رفراکتومتر چشمی،قیمت رفراکتومتر دیجیتال بكو،رفراکتومتر دیجیتال،قیمت رفراکتومتر آزمایشگاهی،قیمت رفراکتومتر بریکس،خدمات پس از فروش رفراکتومتر،قیمت رفراکتومتر رومیزی،قیمت رفراکتومتر چشمی هانا ايران صنعت،نمايندگي رفراکتومتر،محصولات رفراکتومتردرايران صنعت


گرد آورنده : irsanat.com :( مهدی آقابالازاده )
تاریخ ارسال :  1402/11/02     
تعداد مشاهده :243
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : آموزش تجهيزات آزمايشگاهي


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 68
تاریخ :1403/2/28
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.